Projekt badawczy, który chcę wam przedstawić wpisuje się w aktualny trend badań nad relacją psychoterapeutyczną, uznawaną za istotny czynnik powodzenia terapii, niezależnie Projekt badawczy, który chcę wam przedstawić wpisuje się w aktualny trend badań nad relacją psychoterapeutyczną, uznawaną za istotny czynnik powodzenia terapii, niezależnie od praktykowanego podejścia. Autorem projektu jest obecnie już emerytowana prof. Eva Bänninger-Huber i jej zespół przyInstytucie Psychologii na Uniwersytecie w Innsbrucku. Jego psychologiczna “atrakcyjność” wynika z próby zobiektywizowania procesów zachodzących w diadzie terapeuta-pacjent. Jednym z celów szeroko zakrojonego badania była obserwacja i opis procesów niewerbalnych, zachodzących w interakcji między terapeutą a pacjentem, przy czym obszar szczegółowej analizy stanowiły procesy mimiczne. Do opisu i kategoryzacji emocji użyto standaryzowanego narzędzia, jakim jest FACS (Facial Action Coding System) opracowany przez zespół P. Ekmana.
Tabela: Typy PAMs i ich funkcja w procesie terapeutycznym.
PAM (Prototypowa Afektywna Mikrosekwencja) |
udany | nieudany | częściowy | ambiwalentny (plus-minus) |
---|---|---|---|---|
przebieg | terapeuta odpowiada na uśmiech pacjenta uśmiechem | terapeuta nie odpowiada uśmiechem na uśmiech pacjenta |
terapeuta reaguje na uśmiech pacjenta słabym uśmiechem |
terapeuta reaguje uśmiechem przy jednocześnie dających się zaobserwować oznakach negatywnych emocji |
przebieg | terapeuta odpowiada na uśmiech pacjenta uśmiechem | terapeuta nie odpowiada uśmiechem na uśmiech pacjenta |
terapeuta reaguje na uśmiech pacjenta słabym uśmiechem |
terapeuta reaguje uśmiechem przy jednocześnie dających się zaobserwować oznakach negatywnych emocji |
funkcja w regulacji afektu |
pozytywny stan emocjonalny, “trudna” emocja zostaje uregulowana |
negatywny stan emocjonalny nie zostaje uregulowany |
negatywny stan emocjonalny nie zostaje do końca uregulowany |
negatywny stan emocjonalny nie zostaje do końca uregulowany |
funkcja w regulacji relacji terapeutycznej |
wzmocnienie poczucia bezpieczeństwa w relacji |
niepewność w relacji terapeutycznej |
wzmocnienie poczucia bezpieczeństwa |
wzmocnienie poczucia bezpieczeństwa |
funkcja w procesie terapetycznym |
wzmocnione poczucie bezpieczeństwa pozwala na przepracowanie trudnych dla pacjenta tematów |
napięcie emocjonalne związane z konfliktem pacjenta pozostaje |
napięcie emocjonalne związane z konfliktem pacjenta pozostaje przy jednoczesnym zapewnieniu bezpiecznej relacji z terapeutą |
napięcie konfliktowe zostaje utrzymane, pozytywny afekt jest widoczny, mimo obecności negatywnych emocji |
Analizie pod kątem częstości występowania wyżej wymienionych rodzajów PAMs poddano
nagrania video 192 sesji terapeutycznych prowadzonych w ramach 6 terapii w podejściu
psychoanalitycznym (setting siedzący) w Ambulatorium przy Instytucie Psychologii w
Innsbrucku. Pacjentami były osoby w wieku od 25 do 55 lat, szukający pomocy z powodu
depresji, problemów osobowościowych, kłopotów w pracy lub w związku. Wszystkie osoby
miały wyższe wykształcenie. Terapie prowadzone były przez wykwalifikowanych terapeutów.
Aby określić, z jaką częstością jakiego rodzaju PAMs występują w produktywnych, a jakie w
nieproduktywnych sesjach terapeutycznych, porównano wzorce ich występowania w sesjach
najwyżej i najniżej ocenianych, zarówno przez terapeutę jak i przez pacjenta. Do oceny sesji
posłużono się kwestionariuszem oceny zadowolenia z terapii Helping Alliance
Questionnaires (HAQ), który wypełniali zarówno terapeuci jak i pacjenci.
Do analizy statystycznej wyników użyto testu Chi 2.
WYNIKI
1. PAM inicjowane przez pacjentów
W pierwszym kroku badacze ocenili częstość inicjowania różnych typów PAMs przez terapeutów i przez pacjentów. Różnica w ilości inicjowanych PAMs przez pacjentów w porównaniu do liczby PAMs inicjowanych przez terapeutów, badana za pomocą testu Chi2, okazała się istotna statystycznie. Spośród 704 zidentyfikowanych PAMs (występujących w czasie 36 godzin sesji terapeutycznych) znaczna większość (88,3%) była inicjowana przez pacjentów. Z tego prawie połowę (48,9%) stanowiły nieudane PAMs (terapeuta nie odpowiadał uśmiechem na uśmiech pacjenta), 20,9 % stanowiły PAMs plus-minus, 18,3%- częściowe PAMs i tylko 11,9 % stanowiły PAMs udane. Częstość występowania tzw. nieudanych PAMs wskazuje, zdaniem badaczy, na ich istotną funkcję w procesie terapeutycznym i wspiera wspomnianą wyżej hipotezę balansu. Negatywne emocje związane z konfliktowymi tematami pacjenta nie zostają dzięki temu od razu “rozładowane”, co pozwala na rozpoznanie i świadome przepracowanie konfliktowych treści. Zgodnie z tym założeniem terapeuci nie powinni automatycznie odpowiadać uśmiechem na uśmiech pacjenta, lecz być w stanie różnicować swoje reakcje w zależności od kontekstu.
2. PAM inicjowane przez terapeutów
Spośród zdecydowanie mniejszej liczby PAMs inicjowanych przez terapeutów (jedynie
11,7%) większość (58,5%) stanowiła PAM udane (pacjent odpowiadał uśmiechem na
uśmiech inicjowany przez terapeutę), ponad jedna trzecia stanowiły PAM częściowe i plus-minus, a jedynie 4,9 %PAM zostało zakwalifikowane jako nieudane. Znacząca różnica w liczbie PAMs inicjowanych przez terapeutów w stosunku do PAMs inicjowanych przez pacjentów zdaje się wynikać z ich odmiennej roli w procesie
terapeutycznym. PAMs inicjowane przez terapeutów spełniają przy tym nie tylko funkcję samoregulacji, ale występują głównie w sytuacjach, gdy podczas konfrontacji z nieprzyjemnymi tematami terapeuta próbuje pomóc pacjentowi w regulacji negatywnych emocji (gdy są one rozpoznane jako przytłaczające dla pacjenta). Terapeuta próbuje wówczas przywrócić pozytywny afektywny rezonans.
3. Częstość występowania różnego rodzaju PAMs w wysoko i nisko ocenianych sesjach
terapeutycznych Analiza częstości występowania poszczególnych typów PAMs w najwyżej i najniżej ocenianych przez pacjentów i terapeutów sesjach wykazała istotne różnice statystyczne: Podczas sesji ocenianych najwyżej występowało ogólnie zasadniczo więcej PAMs niż w nisko ocenianych sesjach. Przy czym PAMs udane i PAMs plus-minus w sesjach “udanych” występowały znacznie częściej niż w “nieudanych.”. Oba typy PAMs pełnią funkcję podtrzymania bezpiecznej relacji terapeutycznej i są pozytywnie przeżywane przez obie strony procesu.
4. PAMs w poszczególnych fazach sesji terapeutycznej
W celu szczegółowej analizy przebiegu sesji pod kątem występowania PAMs badacze
podzielili ją na 3 fazy: fazę otwarcia sesji, fazę pracy terapeutycznej i fazę zakończenia sesji. Następnie za pomocą testu Chi2 poddali analizie częstość występowania różnych rodzajów PAMs w poszczególnych fazach spotkania.
W fazie otwarcia sesji przeważały istotnie PAMs budujące bezpieczeństwo relacji
terapeutycznej, czyli udane i plus-minus PAMs, inicjowane zarówno przez pacjentów jak i terapeutów. Podobnie w fazie zakończenia sesji przeważały udane PAMs, inicjowane przez obie strony, pozwalające na potwierdzenie relacji i dobre “rozstanie”. W przeciwieństwie do tego w tzw. fazie roboczej zdecydowanie więcej PAMs inicjowali pacjenci i były to PAMs nieudane (terapeuta nie odpowiadał na “ofertę” pacjenta w postaci uśmiechu).
PODSUMOWANIE
Wyniki badania zdają się potwierdzać w wspomnianą wyżej hipotezę balansu, która
wskazuje na istotne znaczenie wszystkich rodzajów PAMs w procesie terapeutycznym. W sesjach ocenianych jako najbardziej udane występowało istotnie więcej PAMs niż w sesjach nisko ocenionych. Zdecydowanie większa częstość występowania udanych PAMs w fazie otwarcia i zakończenia sesji wskazują na rolę budowania i podtrzymania relacji terapeutycznej. Częstość występowania “nieudanych” PAMs w fazie roboczej sugeruje potrzebę pacjenta poradzenia sobie z konfliktowym napięciem, które jednak nie zostaje bezpośrednio rozładowane przez terapeutę, by mogło zostać efektywnie przepracowane. Badania zespołu Ewy Binninger Huber pokazują relację terapeutyczną w ciekawym świetle. Przedmiotem uwagi nie jest tu ogólna zdolność terapeuty do utrzymania kontaktu, czy jego doświadczenie lub osobowość, ale konkretne zachowania mimiczne w odpowiedzi na zachowania mimiczne pacjenta. Reakcje terapeuty, tak krótkie, że nie zawsze świadome, zdają się odgrywać znaczącą rolę w budowaniu relacji terapeutycznej i ocenie zadowolenia pacjenta z terapii. Badanie te stanowią istotny krok w kierunku zoperacjonalizowania tego, co dzieje się podczas sesji terapeutycznej, zobiektywizowania pojęcia przymierza terapeutycznego i bezpieczeństwa w relacji. Pokazują też, że uśmiech terapeuty w odpowiedzi na uśmiech pacjenta, w zależności od kontekstu może przyspieszać, albo blokować produktywny proces terapeutyczny….
Autor tekstu:
Agnieszka Folmert
psycholog
Uniwersyteckie Kliniki Psychiatrii
Bazylea, Szwajcaria
Tłumaczenie na podstawie:
Eva Bänninger-Huber, Sabine Monsberger
Prozesse der Emotionsregulierung in psychoanalytischen Langzeittherapien